Beszámoló

Negyedik alkalommal került sor a budapesti IKKE és a Sapientia Hallgatói Önkormányzatának közös megrendezésében a Fogjunk össze az EU-ban konferenciára. Az idei év központi gondolata a kulturális sokszínűség volt.

A konferencia helye és ideje: Marosvásárhely, Sapientia Egyetem, Szenátusi terem, 2010. május 21. péntek, délután 2 óra.

- Dáné Andrea, a konferencia főszervezője, az IKKE alelnöke köszöntötte a jelenlévőket, megnyitotta a konferenciát

- Dr. Hollanda Dénes és Gábor Balázs (a HÖK részéről) köszöntötték a házigazda szerepében a jelenlévőket

- Dr. Pletl Rita – A kultúra értékteremtő ereje

      - az előadását egy idézet válogatással kezdte Széchenyi Hitel című  művéből. A kiművelt emberfő a modern magyar állam megteremtője. A műveletlen ember, olyan mint a műveletlen föld.

      - végigvezetve a kultúra elméleteket, eljutunk a modern kultúra felfogásig, miszerint a kultúra egy  belénk programozott szimbólumrendszernek tekinthető

  - az összes elméletből ugyanaz a végkövetkeztetés vonható le: a kultúra a hagyomány megörzője és értékteremtő egyazon időben

      - a kultúra tulajdonképpen a különbözőségben ragadható meg. Nemcsak tanult, hanem kollektív, közösségi is. Több szinten nyílvánul meg (nemzet, régió, felekezet, csoportok, nemek, stb.), éppen ezért minden egyén több kultúrának a részese. A kultúra az önazonosság megörzésének alapfeltétele.

      - a kultúra és kultúra között nem állítható hierarhija. Éppen ezért a kultúra és kultúra egymás mellett élésének elméletileg csak pozitív hatása kellene legyen. A valóságban ez azért nem érvényesül, mert egyes kultúrák felveszik a civilizátor szerepét, aki megpróbál agresszíven rátelepedni a kisebbségi kultúrára, miközben megpróbál érvényt szerezni képzelt felsőbbrendűségének

      - sokrétű és átfogó kutatásokból példákat bemutatva (pl. 10-15 éves magyar, román és roma gyerekek önképe és a másik nemzet képviselőiről alkotott képe), levonható az a következtetés, hogy a kultúraközi kommunikáció egyik legnagyobb akadálya a hiányos információ a másik kultúráról.

      - a kultúra, bár mindenki számára meríthető forrás, mégsem egyformán férünk hozzá. A populáris kultúrábanban felnőtt személyek nem szerzik meg azokat a kézségeket, képességeket, amelyek szükségesek a magas k. elsajátításához 
 

- Dr. Ábrám Zoltán – Hagyományos közművelődés, 125 éves az EMKE

      - történelmi visszatekintés, az EME, EMKE és EKE fennállásának fordulópontjai
      - nemzeti irányú művelődés felpártolása
      - a kulturális autonómia elérése nagyon fontos a közösség identitásának megtartása érdekében
      - minden kultúrára fordított erőforrás megtérül 
 

- Fazakas Ildikó  – Kulturális vidékfejlesztés

  - bemutató a tananyagban megtalálható. 

- Haller István  – “Küzdeni érdemes!”

      - Annak ellenére, hogy gyakran érzünk jogsérelmet, keveset tudunk jogainkról és arról, mit tehetünk, ha ezeket megsértik. A diszkriminációról igencsak keveset tud a közvélemény, s még kevesebbet tesz ellene
      - hátrányos megkülönböztetés, mint jogi fogalom:

            - 4 feltétel : 1. megkülönböztetés, 2. jellemvonás alapján, 3. alkotmányos, törvény által biztosított jog sérül, 4. jogos megindoklás

      - Romániában 2000-ben született meg az a törvénytervezet amely előírta a Diszkriminációellenes Tanács létrejöttét, de csak 2002-ben valósult meg

      - A tanács feladata a megelőzés (informálás és kampányok révén) és a büntetés

      - pénzbírságot szabhatnak ki max 2000 euro értékig, de a panaszos a diszkrimináció tényének megállapítása utan törvényszékhez fordulhat jogsérelem miatt, ahol a megszabott kártérítés értéke több tízezer euro is lehet

      - téves azt hinni, h minket nem érint. Sajnos Romániában még alacsony  a bizalom a tanáccsal szemben. Ki kell még alakítani egy bizalmi kultúrát a média segítségével, hogy a tanács még több esetben a lakosság segítségére lehessen. Kiváltképpen a magyar közösség nem él ezzel a jogával. A Hargita és Kovászna megyei románok gyakrabban fordulnak a tanácshoz, mint a román többségű területen élő magyarok.

      - egy eset kivizsgálási és lefutási ideje 90-110 nap

      - számos konkrét példa munkahelyi és alkalmazási diszkriminációra

Ádá Gábor és Csonta Ágnes előadásai  fellelhetőek a tananyag almenüben